Keuzereportage
Gouden GevelVizierRing 2012, Erik Stekelenburg
De Dertiende
Gouden GevelVizierRing Wie wint. De Gouden GevelVizierRing gaat naar...
De Dertiende Gouden GevelVizierRing. Wie doe je de dertiende aan? Moet je dat jezelf wel aandoen? Meer en meer blijkt het onmogelijk om het prijzenswaardige te bepalen; hoe meer kennis, hoe groter het besef van wat je niet weet.
|
|
Dit keer kon ik de kandidaten niet bezoeken, daarom heb ik voor het eerst Facebook ingezet en contact opgenomen met de ontwerpers. De keuze was weer niet te doen. Zelfs bij het schrijven van dit intro is de winnaar nog niet bekend. |
Bij de intro nóg niet duidelijk wie er wint. Van links naar rechts: Binnenwanden DordtYart, 2012Architecten, nu SuperUse Studios, foto: Denis Guzzo
OostCampus, loodstransformatie, Carlos Arroyo architecten, foto: Miguel de Guzmán
Tienjarig bestaan van de site van Akiyoshi Kitaoka, hier zijn 'Rotating beans' uit 2008
Scheidingswanden 2012Architecten
In autofabrieken worden onderdelen uit staalplaat gestanst en gesneden. Ze zijn efficiënt genest, maar er blijft altijd wat over. Het restmateriaal wordt omgesmolten.
2012Architecten - nu SuperUse Studios - kiest radicaal voor hergebruik. Niet alleen voor hergebruik van louter het materiaal. Maar ook voor hergebruik van de vorm, van de hoedanigheid; ook voor hergebruik van de energie die erin is gestopt.
Niet alleen de energie voor het omsmelten en recyclen beschouwen ze als weggegooide energie, ook het verdwijnen van de energie die al in het product is gestoken. Hierdoor wordt het nieuwe ontwerp vaak gestuurd door karakteristieken uit het vorige leven van het materiaal. Een tweede ambachtelijkheid. Omdat 2012Architecten hiervoor al is onderscheiden met de 10e Gouden GevelVizierRing (2009) zou winst nu 'De Dubbel' betekenen. Dat vraagt iets extra's, is dat het geval?
|
|
Nu, bij de gatenplaten scheidingswanden van DordtYart is het materiaal niet tweedehands. Er is geen vorig leven met karakteristieken, of het moet het korte leven in de productie zijn.
De karakteristieken uit het vorige leven van het materiaal, die het nieuwe ontwerp sturen, zijn:
1. Het niet-product, de 'contramal'. 2. Het product waar het een mal voor was. Dankzij de toepassing voor lichttoetreding wordt de mal herbruikt voor het omgekeerde van de reeds uitgenomen materie: open ruimte. 3. Het seriematige productieproces.
En daar zit behalve de charme en reden van nominatie meteen wat stevig wringt. Hergebruik verkeerde ten opzichte van de industriële massaproductie altijd in de contramine. Hier maakt het de industriële massaproductie efficiënter en ontleent er zelfs de esthetica aan. Is dit (de volwassenwording van) Superuse? |
Er is al iets meer duidelijk over de winnaar. Van links naar rechts: Binnenwanden DordtYart, 2012Architecten, nu SuperUse Studios, foto: Denis Guzzo
OostCampus, loodstransformatie, Carlos Arroyo architecten, foto: Miguel de Guzmán
Tienjarig bestaan van de site van Akiyoshi Kitaoka, hier zijn 'Rotating beans' uit 2008
OostCampus van Carlos Arroyo architecten
Toen mijn ogen halverwege dit jaar op dit project vielen dacht ik meteen aan de Gouden GevelVizierRing. Herbestemming en hergebruik zijn de thema's van vandaag. En Carlos Arroyo transformeert een loods tot fijne verblijfsruimte. De logistieke strepen uit de tijd als fabriek zijn gehandhaafd als vloerdecoratie. Met een wolkenwereld schept hij sferen die je nooit met een loods zou associëren.
|
|
Echter. De gatenplaten scheidingswanden van DordtYart maakten me bewust van een esthetische voorkeur. Ik wil het liefst alleen maar hergebruik zien. Die wolken, hoe milieubewust ook, scheppen een nieuwe wereld. En er valt geen nieuwe wereld te scheppen, we hebben met een bestaande wereld van doen en dat wil ik zien ook. Maar na de eindkritiek op Superuse is Arroyo weer helemaal terug. |
Nog één te gaan. Van links naar rechts: Binnenwanden DordtYart, 2012Architecten, nu SuperUse Studios, foto: Denis Guzzo
OostCampus, loodstransformatie, Carlos Arroyo architecten, foto: Miguel de Guzmán
Tienjarig bestaan van de site van Akiyoshi Kitaoka, hier zijn 'Rotating beans' uit 2008
Onder de updates op mijn Facebook pagina had ik de meeste lol aan 'I'm an engineer to change the world'. Een goede tweede waren de visuele illusies. De visual die mij het meest aansprak vanwege zijn simpelheid is die rechts in de foto. Speurwerk leidde tot Akiyoshi Kitaoka. Hij bevestigde zijn copyright op dit beeld.
|
|
Bij het zien van zijn 10-jarig online jubileum ging mij een lichtje op, ik voegde hem op tweede kerstdag aan de poll toe. Omdat ik projecten pas tot winnaar maak nadat ik ze heb bezocht en ik dat bij de twee voorgaande genomineerden niet heb kunnen doen, wint Akiyoshi. Ook zie ik een relatie tussen het visuele geweld van hem en Arroyo. Je zou kunnen zeggen: Superuse + Akiyoshi = Arroyo. |
De winnaar.
Info: SuperUse Studios ~
Carlos Arroyo architecten ~
Akiyoshi Kitaoka
De vorige 12 Gouden GevelVizierRingen:
De Gouden
GevelVizierRing 2011
De Gouden
GevelVizierRing 2010 >>
De
Gouden GevelVizierRing 2008 >>
De
Gouden Gevelvizierring 2006>>
|
|
De Gouden
GevelVizierRing 2009 >>
De Gouden Gevelvizierring 2007>>
De Gouden Gevelvizierring 2005 >>
|
De
Gouden Gevelvizierring 2004 >>
John
Körmeling won de Gevelvizierring 2001. >> |
|
De
Gouden Gevelvizierring 2003 >>
De
Gouden Gevelvizierring 2002 >>
De
Millenium Gouden Gevelvizierring ging naar Frans Lemmens
>> |
|
Nominaties
voor de veertiende Ring zijn welkom.
Nomineer je eigen visie! mail
de redactie
|