JSF smaakt naar meer
Erst - 29 mei 2011 - actualisering 12 juni

De eerste testvluchten van de Joint Strike Flyer* verliepen goed, 22 procent van de getroffenen vroeg om foto's. Alleen de financiën en de onverwachte gedragsverandering van de eenden in het oefengebied leveren vragen op.

De opwekking van de lach
De winst van de Koninginnekamikaze is alles behalve financieel. Om bij dat alles te beginnen; het maakte blij. Het jeugdige plezier van het vliegtuigjes vouwen, die als een snotaap in bootjes mikken en dat ook nog eens -als in een geniaal jongensboek - met een zakelijk doel.



Erst kreeg zoals zijn naam verdient een Duits portret in ruil voor een JSF.


Dat had ik allemaal nog vooraf kunnen bedenken. De berg glimlachen en het zwaaien niet. Ik begreep meteen hoe verleidelijk een positief wereldbeeld is voor een koningin op koninginnedag. Misschien deed men vaak zo vriendelijk om goed op de foto te komen, maar dat deerde me niet. Ik stroomde over en lachte terug.

Zakelijk leerde me dit de kern van verkopen (voor een fotograaf): dat is entertainen, het uitlokken en stelen van een glimlach. 's Avonds bij het downloaden kwamen die glimlachen en zwaaiende handen allemaal weer voorbij en raakte ik weer opgewekt; het idee van 2e Paasdag was een echt Paasidee.

Financieel ben ik er een half maandinkomen bij ingeschoten. Zoals het past bij een investering zal ik maar zeggen. Er is nog niets besteld, wel zijn er bestellingen in het vooruitzicht gesteld. Les voor de volgende keer is nog selectiever fotograferen.



Joost showt een lanceerpositie, 3 mei 2011 12:51:04u.


Eenden eveneens getroffen
De kamikazeacties van 29 en 30 april hebben hun uitwerking op de directe biosfeer niet gemist. Enige dagen na de vluchten viel het gedrag van een paar locale eenden op. Verslapt normaal hun aandacht als er geen brood te halen is. Nu draalden ze, opzichtig bleven ze in de buurt hangen en kwaakten alsof ze iets op hun eendenlever hadden. De spanning was voelbaar.

Lang hoefde ik niet te wachten, want zodra ze merkten dat ze de aandacht hadden, showden ze nooit eerder vertoonde vliegbewegingen. Die bewegingen leken op het vluchtgedrag van de JSF-kamikazeflyers van koninginnedag. Onduidelijk is of ze van hun stuk zijn gebracht door de vliegprestaties van de Joint Strike Flyer of dat ze wilden laten zien hoe ik de Flyers beter kon laten vliegen.

Om de eenden hier rust te geven geef ik voor alle veiligheid in overweging om me in te schakelen voor een staatsieportret-nieuwe-stijl in uw eigen omgeving, zie het menu in de linkerkolom.


Privacyrapport
Foto's van de boten die niet hebben gereageerd maar wel een JSF-kamikaze hebben meegemaakt, mogen volgens de privacyvoorwaarden ook hier niet worden gepubliceerd. De boot van de hieronder staande foto, is ontsnapt aan twee kamikaze-acties en is dus niet onderworpen aan het strenge privacy-regime. Zodoende heeft dit artikel ook beeld. Overigens is elke tip over wie dit zijn welkom. Helaas zijn door een tijdelijk webmailprogramma wegens computermigratie éénmaal goed herkenbare foto's bij de verkeerde mensen beland, ik kan me helaas niet excuseren want de gefotografeerde boot heeft niet gereageerd.




Het bootje dat tot twee keer toe ontsnapte aan de Koninginnekamikaze



JSF-KK
Dit eerste model Joint Strike Flyer heeft de naam Koninginnekamikaze (KK) gekregen. De K combineert leuk met de K van Koninginnedag, de naam van mijn favoriete bier in Kafé België van dat moment was Kamikaze en de manier van afleveren heeft ook wat van een kamikazevlucht.

Van de 270 gedrukte flyers konden 85 niet meer worden gevouwen. Die 85 voldoen bij een wat terughoudender vliegregime en betere vouwtechniek voor de volgende Koninginnedag. Van de gelanceerde flyers misten er minder dan 35 doel. 22 Procent van getroffen schepen heeft gereageerd.


* Het principe van de Joint Strike Flyer kamikazes is dat opvarenden van een bootje al van veraf worden gefotografeerd en bij het langsvaren op een kamikaze worden getracteerd. Op de kamikazeflyer staat iets over strikte privacy en gratis foto's in het formaat van een digitale briefkaart als naar een e-mailadres wordt gemaild.


JSF Next generation
De testvluchten van de JSF-VZ ('Vangbal Zonlicht') hebben tot de nieuwe generatie geleid. De nieuwe generatie is op 11 juni 2011 in Blijburg gepresenteerd met een eerste vlucht.

Terughoudender lanceren
Bij de testvluchten van de JSF-Vangbal Zonlicht bleek dat selectiever lanceren het reactie-percentage meer dan verdubbelde: meer dan de helft van de getroffenen reageerde.

Belettering
Het grote verschil: veel minder belettering. De belettering beslaat nog maar een fractie van de vleugels, alleen een deel bovenop, de onderkant is leeg. Dat is bereikt door het zakelijk te houden. Informatie over de camera, de lens, de fotograaf en de reden van het ongevraagd fotograferen is afgevallen. Een verwijderclausule, opvarenden de kans geven om met een X-teken om verwijdering foto's te vragen, heeft het niet gehaald. Ter vergroting van de vouwsnelheid werd de richting van de belettering instructief voor de vouwen. Door het gebruik van symbolen is de helderheid nog toegenomen, het oogt bijna te professioneel.

Profilering en lancering
De basisvorm bleef. De vleugels staan echter niet meer horizontaal, maar zijn zo omhoog gezet, dat ze met het lijf een driehoekster vormen. De vleugels krijgen ook een kleine holling. Daarnaast zijn de vleugels aan de buitenrand haaks opgevouwen zodat ze naar boven en binnen uitsteken. Toch weer leuk om te zien dat profilering ook fysiek bijdraagt aan stevigheid en een stabiele vlucht. Elke JSF wordt in-house getest, minder presterende flyers krijgen een staart.

De lancering is echter het meest belangrijk, zoals Joost hierboven aangaf. De richting is recht vooruit, maar een heel klein accent omlaag is wel nodig door de opwaartse stroming boven het water. Dit komt erg nauw. Het vliegtuig zelf mag juist weer iets omhoog staan. Ondanks alles blijft geluk een factor. Er zullen vaak meerdere flyers in de strijd moeten worden geworpen, zeker waar het dé grote vijand wind betreft is dat de enige remedie.

Zie ook het bericht over het project toen het nog een idee was:
JSF-vloot klaar voor koninginnekamikaze

ook in 2011: papieren vliegtuigjes die de halve wereld rondreizen!