introducing.. De Visiekaart! Scherp, slijp & fonkel! Scherp je presentatie, presenteer je onderscheidend van een visitekaartje: ontvouw je inhoud! Motor voor de verscherping van je blik door weinig woorden. Presentatie uniek visitekaartje
opstelling karakter profiel houding voorstelling presence 'showing up'
imago positionering karakterisering profilering naam journalistiek communicatie
gevel ontwerp impressie reportage representatie profiel prima vista luifel befronting
etalage tekst rapport verslag briefing folder brochure portret branding reclame
tekst webdesign
Blij om in 2025 de Visiekaart te mogen presenteren!
Wat is het?
De visiekaart is een visitekaart plus. Plus in grootte en inhoudelijk. Ondanks een 3(-5) keer zo groot oppervlak vouwt hij op tot hetzelfde formaat.
Voor wordt (3-5x) buiten en achter (3-5x) binnen. Omdat er minimaal drie buitenkanten zijn en een opgevouwen kaartje slechts twee buitenkanten heeft, moet er sowieso 1 buitenkant naar binnen vouwen, en die kan je bestaande 'harde' visitekaartje zijn.
Het harde visitekaartdeel komt zo binnen te liggen. De nieuwe buitenkant geeft ruimte voor nieuwe inspiratie die binnen wordt uitgebroed. Binnen is ruimte voor een droom, visie of ambitie in 100-200 woorden.
De grootste plussen:
Ontvouw behalve jezelf een visie;
een droom, ambitie of gedachte.
Ontvouw het binnen in 3D,
de introductie van een binnen(hof).
beperkte ruimte vraagt scherpte;
incentive voor verscherping visie.
24/7 bij je, zie je scherper/slijp je bij*.
Input/vervanging personal branding.
Zeer onderscheidend t.o.v. visitekaart.
De twee hoofdvoordelen:
+1 Motor/aanjager verscherping visie:
door kleine ruimte voor de tekst
met de digitale revisieronden;
door 24/7 confrontatie met de kaart
met fysieke revisies: herdrukken.
+2 Onderscheidend in vorm & inhoud:
vorm: gevouwen +binnenkant/inhoud;
inhoud: visie over droom of ambitie;
openen = letterlijk ontvouwen visie.
*Diamant is symbool, panelen als facetten.
Waarom?
Je extra onderscheiden.
Meer willen/kunnen zeggen.
Toetssteen om je verder aan te scherpen.
Geheugensteuntje voor een pitch.
Laten rijpen/uitkristaliseren van een idee.
Voorbereiding op een definitief visi(t)ekaartje.
Voorbereiding op personal branding.
Begeleiding bij een personal branding of coaching traject.
Als je visie nog niet helemaal helder is.
Bevestiging van een mijlpaal.
De filosofie
Het eerste dat ik me bij mensen afvraag is: wat is je droom of ambitie. Tijdens het maken van portretfoto's vraag ik daar altijd naar. Alleen daarom haal ik uit zo'n fotoshoot meer dan de foto's zelf. Daar doe ik graag wat mee. Al snij ik mezelf daar commercieel mee in de vingers. Zie de aanbieding onderaan.
Visie
Visie is zowel visueel als filosofisch. Van alle begrippen om tekst en beeld in één woord te vatten vind ik naast 'portret', 'visie' een van de beste.
Belangrijkst blijft de associatie met de visitekaart. Het moet representatief voelen. De functie is dan wel aangevuld met een visie, maar het oude visitekaartje maakt als één van de 6 of 10 pagina's nog steeds deel uit van het kleinood.
Doordat beeld van jou(w issue) samengaat met tekst, word je uitgelokt om ze te verbinden en je af te vragen: 'ben ik dat, is dat mijn droom'?
Wat voordelen geschetst.
Scherpen
De filosofie van de visiekaart zou je ook kunnen afleiden uit de namen die afvielen. Focuzine, Helderzine, Scherpzine en Kernzine moesten het allemaal hebben van de dubbelzinnigheid tussen een magazine en de uitspraak van het tweede deel: 'zin'&'zien'. Focuszin, focuszien, helderzin, helderzien, scherpzin, scherpzien, kernzin en kernzien.
Zien is een werkwoord. Zin is motivatie. Het gaat bij het maken van een Visiekaart om een proces van opdoemen, helder worden, verheldering en scherp stellen, gestuurd door de motivatie om de dingen scherp te stellen al was het maar door de beperkte ruimte. Als je voor de filosofie van de visiekaart maar één woord mocht gebruiken moet je dan ook denken aan verscherpen of verhelderen.
Door de lage oplage hoeft het ontwerp niet meteen definitief te zijn, beter van niet: het kán niet eens! Want door de voortdurende confrontatie ermee ga je altijd verbeteringen zien, tot het misschien wel kantelt en er een geheel nieuwe verhaalkern opdoemt, het hele proces is een visieversneller of -verscherper. Er is daarom echt ruimte gemaakt voor meerdere versies, zowel digitaal als fysiek.
Ontvouw-ceremonie
Als ik voor de filosofie achter de visiekaart een tweede woord mocht gebruiken zou ik iets over de vorm zeggen: ontvouwen. De werktitel was ook lange tijd ontvouw(visite)kaart.
De visiekaart is meer dan tekst en beeld, het is de vorm, vooral de ervaring. Het uitvouwen van het binnenste heeft iets ceremonieels, wat ook wel blijkt uit de naam voor een variant bij het vijfluik: de altaarvouw. De visiekaart is zo bezien een spiegeling van de ceremonie van de fotoshoot waarin iets van de persoon zich ontvouwde.
Een belangrijk doel van de kaart is dat de visie zo op je huid gaat zitten dat je het kunt onthouden, en in een spontane pitch kunt ... ontvouwen.
Die band tussen de handeling van het bekijken van de kaart en het brengen van de inhoud is een van de dingen die de kaart zo'n hebbeding maakt. Waar de magie zit.
Het illustreert de keuze voor inhoud boven een mooie buitenkant of een mooi plaatje: er is een binnenste dat wordt ontvouwd.
De laatste mini nieuwsbrief kondigde de visiekaart eigenlijk al aan.
Twee uitvoeringen
De hoofdvorm is die van de oorspronkelijke mini nieuwsbrief. De hoofdvorm heeft de liggende vorm van het geijkte visitekaartje. Horizontaal. Breedbeeld. Ontvouwt over de korte zijde. Bestaat uit 3 horizontale 'panelen' of 'borden' met elk een binnen en buitenkant: totaal zes minipagina's. Deze heeft de voorkeur en kost ook de meeste ontwerpkracht.
De portretversie is echt voor als je de nadruk wilt leggen op portretten. Staande versie. Verticaal. Met ruimte voor tot 5 portretten. Ontvouwt zich over de lange of hoge zijde. Bestaat uit 5 verticale 'panelen' of 'borden' met eveneens elk een binnen en buitenkant: totaal 10 minipagina's.
Het intro-aanbod met eenmalig €50 extra korting schat je met deze indicator, je moet al gauw op €200 rekenen.
De mini nieuwsbrief in 2012.
Ontstaansgeschiedenis
De visiekaart begon in 2012 als een mini
nieuwsbrief. Om makkelijk weg te geven en
kort van stof te zijn, kreeg ie (opgevouwen) het formaat en de functie van een visitekaartje.
Het idee was toen zeker niet om zulke kaartjes voor anderen te ontwerpen. Daarvoor ging het maken veel te moeilijk. Elke nieuwe editie leek het wiel wel opnieuw te moeten worden uitgevonden.
Ontwerp voor anderen kwam pas ruim 10 jaar later in beeld, toen het kaartje om een andere eigenschap in beeld kwam. Ik zocht een nederig 'onderkomen' voor de wat pretentieus klinkende Personal Review.
Bij de Personal Review gaat het om ontwerp voor anderen.